Na rynku motoryzacyjnym wyróżniamy wiele rodzajów motocykli począwszy od klasyki po wyczynowo-sportowe. Poniżej przedstawiamy jakie rodzaje motocykli można spotkać na drogach. Każdy rodzaj motocykla różni się od siebie charakterem, stylem, zastosowaniem ale naszym zdaniem dzięki temu każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie.

Skutery

To jednoślady z rodzaju motorowerów lub motocykli, które prowadzi się bez konieczności obejmowania go nogami. Silnik i zbiornik paliwa w skuterach najczęściej umieszczany jest pod kanapą gdzie również bardzo często można spotkać bagażnik. Najlżejsze posiadające silnik do 50 cm3 zaliczane są do motorowerów. Ich budowa oraz niska prędkość maksymalna stanowią idealne warunki do użytku w ruchu miejskim. Wśród obecnie produkowanych skuterów pojawiły się modele tzw. Maxi-skutery. Od zwykłych skuterów różnią się masą, nieco wyglądem(posiadają większe owiewki) oraz większym silnikiem o mocy 125cm3 a nawet więcej. Największe skutery posiadają silnik o pojemności 800 cm3 i 75KM co pozwala im na osiąganie prędkości zbliżonej do 200km/h. W takich skuterach znajduje się zazwyczaj więcej schowków. Skutery o takiej pojemności pozwalają na pokonywanie większych tras jak również świetnie sprawdzają się w ruchu miejskim co koniec końców jest głównym zastosowaniem tych jednośladów. Skutery świetnie sprawdzają się w przypadku kobiet a także emerytów, którzy potrzebują sprawnego transportu w dane miejsce bez konieczności korzystania z komunikacji miejskiej, gdzie w dobie korona-wirusa istnieje większe prawdopodobieństwo na kontakt z osobami zakażonymi. Skutery znajdują zastosowanie w gastronomi. Jest to świetne rozwiązanie dla dostawców jedzenia. Bardzo dobrze też sprawdzają się w pracy listonosza. W Azji skutery to najpopularniejszy środek transportu. Wśród najbardziej znanych producentów skuterów wyróżniamy: Piaggio, Peugeot, Aprilia, Yamaha, Suzuki, Honda,PGO, TGB, Kymco. Z kolei najpopularniejsi importerzy w Polski to: Romet, Junak, Keeway, Motobi, Benzer, Zipp oraz Kingway.

Ponieważ skutery są pojazdami drogowymi od 7 lipca 2009 roku, skutery, które są zaliczane do motorowerów co 2 lata muszą przejść podstawowe badanie techniczne.

Motocykle sportowe

To zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj motocykli, ponieważ to właśnie one najczęściej pojawiają się na drogach. Spośród wszystkich jednośladów wyróżniają się nie tylko stylem jazdy ale przede wszystkim największą mocą, najlepiej dopracowanymi hamulcami oraz maksymalnie niską wagą. Co jeszcze sprawia, że motocykle sportowe szczególnie wyróżniają się spośród pozostałych?

Jakie rodzaje motocykli sportowych wyróżniamy na rynku motoryzacyjnym?

To chyba oczywiste, że motocykle sportowe powstały po to, aby jeździć nimi szybko. Wielu ludzi jest przeciwnikami motocyklistów poruszających się motocyklami sportowymi a to wszystko za sprawą grupy motocyklistów, którzy poruszają się po drogach w sposób nieodpowiedzialny. Przyznajmy szczerze, że niestety wśród całej grupy pasjonatów jest część takich, którzy nie zwracają uwagi na zasady i kulturę jazdy panującej na drogach, przez co część ludzi uważa kierowców jednośladów za szaleńców, wariatów, dawców nerek i innych… W praktyce jest tak, iż większość motocyklistów sportowych to odpowiedzialni ludzie, którzy w bezpieczny sposób korzystają z przyjemności jazdy jakie dają motocykle sportowe. Motocykle sportowe posiadają kilka charakterystycznych elementów swojej budowy takie jak:

  • Są stosunkowo lekkie biorąc pod uwagę to jaką posiadają moc. Jest to spowodowane tym, iż są zbudowane z lekkich materiałów, które cechują się bardzo dobrą wytrzymałością.
  • Układ hamowania, który jest szczególnie dobrze dopracowany. Jest to konieczne, ponieważ motocykle sportowe są przeznaczone z reguły do pokonywania tras z dużą prędkością, dobry układ hamowania jest kluczowy w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
  • Większe i szersze opony co zapewnia lepszą przyczepność do asfaltu.

Sportowe motocykle to niesamowicie zwrotne, szybkie maszyny, które posiadają niezwykle błyskawiczne przyspieszenie. Ogromny wpływ na jazdę motocyklem sportowym ma rozmieszczenie ciężaru a także układ ciała kierowcy. Zapewnia to lepszą przyczepność opon do podłoża. Szczególną uwagę podczas jazdy kierowca powinien zwrócić na szyny kolejowe, ponieważ najeżdżając na nie może dojść do niebezpiecznej sytuacji.

Choppery i cruisery

W przypadku tego typu motocykli nasuwa się pytanie kiedy kończy się cruiser a zaczyna się chopper. Podstawową i charakterystyczną różnicą w tych motocyklach jest to w jakiej pozycji siedzi kierowca. W cruiser’ach kierowca siedzi z nogami wyciągniętymi do przodu oraz rękoma uniesionymi do góry. Z kolei pozycja kierowcy w Chopperach jest bardziej wyprostowana, standardowa. Chopper’y i Cruiser’y to najpopularniejsze motocykle na amerykańskich drogach ale również często spotykane w Europie. Silniki Cruiser’ów budowane są w taki sposób, aby zapewnić kierowcy maksymalny komfort podczas jazdy i zmiany biegów. Wśród Cruiser’ów wyróżniamy motocykle zwane „power cruiser’ami” cechujące się zauważalnie zwiększoną liczbą koni mechanicznych, mocniejszymi hamulcami oraz lepszym zawieszeniem. Wśród najpopularniejszy Cruiser’ów wyróżniamy:

  • Harley Davidson - najpopularniejszy, będący jednocześnie legendą wszystkich motocykli
  • Yamaha bolt, V Star, Virago, Dragster Classic, V-Max
  • Suzuki Intruder, Boulevard, Savage
  • Kawasaki Vulcan, Spectre, Eliminator

Cechą wyróżniającą Chopper’y jest wysokie oparcie zbudowane na podstawie stelażu wyciągniętego na stalowych rurkach ze skórzanym oparciem. Do najpopularniejszych Chopper’ów należą:

  • Captain America
  • Billy Bike

Motocykle turystyczne

Motocykle przeznaczone jak sama nazwa wskazuje do dłuższych podróży turystycznych. Ich budowa jest specjalnie przystosowana do pokonywania długich tras. Oczywiście każdy motocykl stworzony został z myślą o podróżowaniu, natomiast motocykle turystyczne w specjalny sposób są do tego przystosowane, a to wszystko za sprawą zbiorników paliwa o dużej pojemności, miejsca do siedzenia w pozycji opartej oraz budową samego motocykla, która zapewnia komfortowe korzystanie z jazdy motocyklem turystycznym w różnych warunkach pogodowych. W tej grupie motocykli wyróżniamy następujące rodzaje:

Full-dress tourer

Ich główną cechą są charakterystycznie wysokie owiewki. Kufry boczne oraz bagażnik są zintegrowaną częścią motocykla. Co ciekawe motocykle full-dress tourer wyposażone są w AM/FM z CD player’em, radio satelitarne, nawigację GPS oraz inne udogodnienia. Jedna z bardzo znanych zalet tych modeli są podgrzewane siedzenia ora manetki.

Adventure tourer

Inaczej nazywane motocyklem turystycznym Enduro. To idealne rozwiązanie dla fanów tras zarówno szosowych jak i po szutrze. Podstawowym wyposażeniem motocykli adventure tourer są koła szprychowe, opony typu kostka, osłony przeznaczone do ochrony silnika podczas jazdy na szutrach oraz metalowe kufry.

Sport tourer

Inaczej szosowy. To połączenie motocykla turystycznego i sportowego. Tego typu motocykle są zbliżone wyglądem do motocykli sportowych. To co różni oba motocykle to pozycja w jakiej siedzi kierowca, ponieważ w przypadku motocykla sport tourer pozycja kierowcy jest bardziej wyprostowana co wpływa na większy komfort jazdy.

Motocykle crossover

Motocykle tego rodzaju stanowczo różnią się budową, wyglądem a przede wszystkim zastosowaniem. Jest to idealne rozwiązanie dla fanów hardcorowej jazdy w terenie. Nie da się ukryć, że jazda w takich warunkach nie należy do najbardziej czystych, ale wśród motocyklistów jest bardzo duża grupa kierowców, którzy właśnie w ten sposób uwielbiają spędzać wolne chwile na swoim jednośladzie. Motocykle cross są stworzone z myślą o kierowcach, którzy zdają sobie sprawę z tego, że takim motocyklem nie będą mieli możliwości poruszania się po drogach. Jazda na takim motocyklu wymaga doświadczenia, dlatego będąc początkującym kierowcą nie warto inwestować w maszynę o ogromnej mocy, ponieważ nie mając odpowiedniego doświadczenia można doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji.

Kluczem do odpowiedniego dobrania motocykla jest dopasowanie go do swojej wagi i wzrostu. Jeśli już to sprawia kłopot należy wówczas zastanowić się czy ten sprzęt faktycznie do nas pasuje. Jazda na takim motocyklu wymaga doświadczenia i świetnego wyczucia maszyny.

Wybierając ten rodzaj motocykla należy pogodzić się z tym, iż koszty jego utrzymania i napraw są wyraźnie większe niż w przypadku pozostałych rodzajów motocykli a to wszystko za sprawą silnika na jaki się decydujemy. Chcąc nieco oszczędzić na naprawach warto wybrać motocykl z silnikiem 2T, ponieważ część napraw bez większych problemów można wykonywać samemu.

Na czym polega różnica pomiędzy cross, enduro, supermoto?

Motocykle cross

podstawową cechą odróżniającą motocykle cross od pozostałych jest to, iż nie posiadają one homologacji i z założenia są przeznaczone tylko do sportów wyczynowych.

Motocykle enduro

Te z kolei można podzielić jeszcze na dwie grupy Hard enduro i Soft Enduro. Hard enduro to motocykle budowane na bazie crossowych maszyn. Te jednoślady posiadają homologację, zmienną charakterystykę silnika oraz mają wbudowaną pełną instalacje elektryczną. Pomimo iż posiadają wyżej wymienione właściwości są to jednak motocykle przeznaczone stricte do jazdy wyczynowej. Motocykle Soft Enduro łączą w sobie elementy umożliwiające jazdę zarówno w terenie jak i po szosie a wszystko za sprawą nieco cięższej wagi niż typowo crossowe motory. Spowodowane jest to tym, iż są one przystosowane do jazdy po drogach zatem posiadają też inne ogumienie przystosowane do takich warunków.

W tej grupie można wyróżnić jeszcze motocykle z rodzaju turystyczne enduro, które wyglądem nie przypomina motocykli wyczynowych jednak w swojej budowie i zastosowaniu posiadają parę wspólnych cech takie jak np. duży skok zawieszenia, mocny elastyczny silnik oraz wielozadaniowe opony. Ich ogromną zaletą jest komfort jazdy jakiego można zaznać podczas korzystania z tej maszyny.

Funduro

To połączenie motocykla enduro z kołami motocykla Supermoto. W praktyce obecnie produkowane motocykle jednak bliżej swoim wyglądem i zastosowaniem mają do motocykli szosowych.

Supermoto

Wybranie tego motocykla to najlepsze rozwiązanie dla kierowców pasjonujących się zarówno w jeździe wyczynowej jak i szosowej. Motocykl crossowy z kołami 17 na szerokich oponach, zawieszenie mocno usztywnione i obniżone, hamulce najwyższej jakości a przede wszystkim niesamowicie zwrotne maszyny dają ogromną radość z jazdy dostarczając kierowcy sporą dawkę adrenaliny.

Trial

Budowę tego motocykla można porównać do roweru z silnikiem. Jest to doskonały sprzęt do pokonywania piekielnie trudnych terenów. Chcą jednak dojść do perfekcji w poruszaniu się tym motocyklem trzeba trenować już od małego. MIF stworzył Halowe Mistrzostwa Świata w Trialu. Pomysł ten spotkał się z aprobatą dużej liczny fanów na całym świecie. Najbardziej znanymi markami w tej kategorii jest Beta, Gas-Gas oraz Montesa.