• Kategorie
  • Szukaj
  • Układ chłodzenia

Układ chłodzenia motocykla odpowiada za utrzymanie odpowiednio niskiej temperatury silnika. Chłodzenie mechanizmów następuje w wyniku krążenia płynu chłodzącego lub poprzez schładzanie płynu, który jest częścią danego mechanizmu. Utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika zależy w dużej mierze od wydajności układu chłodzenia - dlatego warto poddawać go regularnym przeglądom, wybierać odpowiedni płyn chłodniczy oraz wymieniać płyn zgodnie z zaleceniami producenta.

KOREK CHŁODNICY 1.1 B DO YAMAHA SUZUKI HONDA KAWA ACH0515 YAMAHA / SUZUKI / HONDA / KAWASAKI
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
14.00
szt. Do przechowalni
CZUJNIK WENTYLATORA CHŁODNICY ACH0453 GWINT M16x1,5 Temperatura włączania wentylatora 88 stopni.
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
59.00
szt. Do przechowalni
CZUJNIK WENTYLATORA CHŁODNICY ACH0453B GWINT M16x1,5 Temperatura włączania wentylatora 82 stopnie
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
89.00
szt. Do przechowalni
HOT RODS WPK0016 - Pompa cieczy chłodzącej Pasuje do:  YAMAHA WR, YZ 250 2001-2013
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
89.00
szt. Do przechowalni
NACHMAN KOREK DO CHŁODNIC PSYCHIC I 4PLAY ORAZ JAPOŃSKICH OEM I ZAMIENNIKÓW 45MM 1.4 BAR / 20 PSI
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
19.00
szt. Do przechowalni
WENTYLATOR MAGNETA 2T Pasuje do: EXACTLY
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
22.00
szt. Do przechowalni
WENTYLATOR MAGNETA 4T Pasuje do: DELFIN
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
12.00
szt. Do przechowalni
WENTYLATOR MAGNETA DO SHINERAY ATV200 ST-9 Rozstaw otworów: 75mm Wysokość:43mm Średnica całkowita:140mm
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
29.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
29.00
szt. Do przechowalni
Zestaw pompy wody Aprilia Atlantic 125 200 03 Pasuje do: Aprilia Atlantic 125 • 2010 Aprilia Atlantic 125 • 2007 Aprilia Atlantic 125 • 2009 Apr...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
39.00
szt. Do przechowalni

Motocyklowy układ chłodzenia - części

Mechanizmy motocykla pracują bardzo intensywnie, a efektem tego jest wytwarzanie dużej ilości ciepła. Chłodzenie układów to niezbędny proces, który odbywa się na kilka sposobów.  Wlot powietrza i wentylator magentaodpowiadają za wzmocnienie strumienia powietrza chłodzącego prądnicę. Bardziej zaawansowane układy posiadają osobne chłodnice. Aby układ chłodzenia silnika motocykla odpowiednio działał istotna jest nie tylko sprawność chłodnicy, ale także pompy wody, jak również szczelność wszystkich elementów np. węża chłodnicy.

Aby zachować pełną kontrolę nad sytuacją trzeba mieć również  bieżące informacje o temperaturze pracy mechanizmów. Z tego względu w jednośladzie instalowane są różnego rodzaju czujniki i termostaty, np. czujnik wentylatora chłodnicy.

Komplet części układu chłodzenia motocykla na readytoride.com.pl

W naszym sklepie dostępne są elementy układu chłodzenia do różnych modeli motocykli i skuterów.  Znajdziesz tu  szeroką gamę elementów układu chłodzenia tj. uszczelniacze mechaniczne pompy wodnej, czujniki a także węże chłodnicy i  korek chłodnicy.  Asortyment uzupełnia płyn chłodniczy.

Jakie są rodzaje układu chłodzenia?

Rozróżnienia systemu chłodzenia dokonuje się za względu na budowę oraz na czynnik chłodzący układy chłodzenia.

Ze względu na czynnik chłodzący układy chłodzenia dzieli się na 3 grupy:

  • system chłodzenia powietrzem - ciepło z silnika odprowadzane jest przez metalowe elementy. Radiatory nagrzewają się i oddają ciepło do otoczenia (np. stare dwusuwy),
  • system powietrzno-olejowy– działa w nich powyższy mechanizm; dodatkowo olej smarujący silnik przenosi ciepło do chłodnicy oleju. Kanały olejowe znajdują się w przestrzeni w największym stopniu narażonej na przegrzanie; olej jest wprowadzany pod ciśnieniem przy użyciu dodatkowej pompy olejowej.
  • chłodzenie cieczą– specjalna ciecz chłodząca przepływa przez kanały układu chłodzenia i tworzy "warstwę" odbierającą i przekazującą ciepło do chłodnicy. Cieczą może być zarówno glikol jak i płyn chłodzący.

Czynnikiem chłodzącym silnik, zawsze jest powietrze.  Dodatkowo, w zależności od konstrukcji, nadmiar ciepła może być przekazywany przez olej lub ciecz chłodzącą (czasem błędnie określaną wodą).

Analizując budowę silnika, rozróżniamy układy chłodzenia niewymuszone i wymuszone.

W układach chłodzenia powietrzem elementem wymuszającym jest dmuchawa, podczas gdy w układzie chłodzenia cieczą będzie to pompa oleju lub ciecz chłodząca.

Przy chłodzeniu samoczynnym oddawanie ciepła odbywa się poprzez przepływające powietrze; chłodzenie samoczynne cieczą występuje rzadziej - wówczas wymiana  płynu odbywa się poprzez samodzielne przemieszczenie ciepłej cieczy w górę a zimnej w dół układu.

Płyn chłodniczy - wymiana

Poziom płynu chłodniczego można sprawdzić odkręcając korek chłodnicy. Zlej stary płyn ze zbiorniczka wyrównawczego do naczynia, możesz wspomóc się w tym celu strzykawką. Płyn chłodzący należy uzupełnić w zbiorniczku wyrównawczym.  Jeśli zaobserwujesz jednak duże braki, trzeba go wlać do chłodnicy (silnik musi być zimny).  Wystarczy odkręcić korek chłodnicy i wlać płyn - aż cały układ się wypełni.

Co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym?

Zużyty płyn chłodniczy  nie nadaje się do ponownego użytku, nie powinno się go też wylewać w pierwszym lepszym miejscu. Najlepiej zawieźć go  warsztatu lub stację skupu odpadów motoryzacyjnych.