• Kategorie
  • Szukaj
  • Układ hamulcowy do motocykla

Układ hamulcowyto jeden z ważniejszych układów motocykla. Mimo, że nie jest bezpośrednio związany z napędem jednośladu, pełni równie istotną rolę. Hamulce motocyklowe umożliwiają stałą kontrolę prędkości jednośladu oraz pozwalają na szybką reakcję, gdy na drodze wydarzy się niebezpieczna sytuacja. Wadliwe hamulce do motocykla stanowią zagrożenia dla kierowcy i uczestników ruchu, a dodatkowo przyczyniają się do szybszego zużycia układu napędowego i innych elementów.

KLOCKI HAMULCOWE PRZEDNIE FA229 PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE  ŚREDNIO ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: CFMOTO NK 650/CFMOTO ...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
109.00
szt. Do przechowalni
Odpowietrznik zacisku MZ
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
10.00
szt. Do przechowalni
otwór: 10 długość całkowita : 610mm długość według WZORU: 550mm
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
40.00
szt. Do przechowalni
TRZPIEŃ ZACISKU DO MOCOWANIA KLOCKÓW  ŚREDNICA TRZONKA: 5,9MM DŁUGOŚĆ CAŁKOWITA: 49MM DŁUGOŚC TRZONKA: 36MM PASUJE DO: Honda CB 900 Hornet/Honda CBR 900...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
37.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE PRZEDNIE FA414TT PRZEZNACZONE DO UŻYTKU W TERENIE CROSS ENDURO ŚREDNIA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK  ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: SUZUKI ...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
89.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE PRZEDNIE SFA228 PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE WYSOKA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY OPTYMALNA STABILNOŚĆ TEMPERATUROWA PAS...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
35.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE PRZÓD/TYŁ FA141 PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE ŚREDNIA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: Kawasaki GPZ 500 Kawasaki...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
77.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE TYLNE SFA140HH PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE WYSOKA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: HONDA FES 125 PANTHEON/ 1...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
79.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE 178 AD PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE ŚREDNIA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: HONDA 250 Jazz 00 - 04 F FJS 400...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
59.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE PRZÓD 039 AD PRZEZNACZONE DO UŻYTKU NA ASFALCIE ŚREDNIA ŻYWOTNOŚĆ NISKI WSPÓŁCZYNNIK ZUŻYCIA TARCZY PASUJE DO: Kawasaki VN 1500/1600/ZRX 11...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
49.00
szt. Do przechowalni
KLOCKI HAMULCOWE ATV 250 STXE TYŁ  ZAMIENNIK DLA EBC - FA67
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
28.00
szt. Do przechowalni
zamiennik dla EBC FA260: ATV200 POWIETRZE CHINA, PIAGGIO:NSR50, ZIP50 RST, NRG50, LIBERTA, GILERA:DNA50, RUNNER 50, STALKER50, FUOCO500, DERBI:SENOR50/125, ...
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Dostępność Tak
19.00
szt. Do przechowalni

Elementy hamulca motocyklowego

Najważniejsze podzespoły układu hamulcowego w motocyklu to tarcze hamulcowe, zaciski spowalniające  ruch obrotowy koła, klocki hamulcowe, pompa  oraz przewody hamulcowe.

Aby cały układ sprawnie pracował należy regularnie kontrolować i utrzymywać pożądany stan płynu hamulcowego ja również przewodów, uszczelek, tłoków oraz  zacisków.

Hamulce motocyklowe różnią się od układów hamulcowych w samochodach, dlatego niezbędny jest dobór elementów dedykowanych dla jednośladów. Hamulce do motocykla muszą mieć mniejszą wagę oraz być niezwykle wytrzymałe. Tarcze hamulcowe, szczególnie w motocyklach wyścigowych, wymagają użycia materiałów, które zapewnią wytrzymałość na silne tarcia oraz wysoką termikę. W tym celu wytwarza się je z  wysokowęglowego żeliwa  oraz stopów stali nierdzewnej.

W tej kategorii znajdziesz też szczęki hamulcowe, śruby przewodu hamulcowego, odpowietrzniki zacisku, zestawy naprawcze jak również pompy hamulca czy zbiorniczki płynu hamulcowego.

Podstawa hamulca motocyklowego to układ tarczowy

Hamulce motocyklowe  w dużej mierze definiuje układ tarczowy. Podczas gdy do mniejszych jednośladów o słabszej mocy w zupełności wystarczą pojedyncze tarcze hamulcowe na przedzie pojazdu, to już zupełnie inne wymagania będą dla cięższych maszyn. Najszybsze motocykle są wyposażone w dwie tarcze wentylowane - wentylacja wspomaga rozpraszanie ciepła, które powstaje podczas hamowania oraz przyśpiesza stygnięcie tarcz.

Hamulce w motorze -  na przednim czy na tylnym kole?

W momencie hamowania środek ciężkości daje lepszą przyczepność na przednim kole, dlatego skuteczniejsze hamowanie gwarantują hamulce umieszczone na przednim kole.

W motocyklach montowane są zarówno hamulce tarczowe jak i hamulce motocyklowe bębnowe. Bębnowe występują w starszych modelach i mniej wymagających motocyklach a ich zaletami jest przystępna cena oraz długa żywotność.

Zaciski pływające i symetryczne - jaka jest różnica?

Hamulce w motorze różnią się także rodzajem zacisków. Zaciski pływające są tańsze. Ten aspekt wpływa także na ich działanie. Są słabsze a  nacisk, który nie jest równomierny po obu stronach tarczy, może powodować nierównomierne zużycie klocków i tarcz.

Zaciski symetryczne są wykorzystywane do mocniejszych motocykli, pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk po obu stronach tarczy.

Hamulce motocyklowe sterowane głównie hydraulicznie

Dawniej hamulce w motorze były kontrolowane  z wykorzystaniem układu prętów czy metalowych linek. Obecnie takie rozwiązania są nadal stosowane, jednak w mniejszych motocyklach, o mniejszej mocy i do hamulca tylnego.

W szybszych maszynach występuje już układ hydrauliczny. Odpowiada za przenoszenie siły nacisku na dźwignię - rozkłada go równomiernie i zwielokrotnia. Dzieje się to z pomocą płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy, aby spełniał swoje zadanie, musi być idealnie czysty. Jakiekolwiek zabrudzenie albo zbyt niski poziom płynu negatywnie wpływa na skuteczne hamowanie oraz przyczynia się do uszkodzeń układu.

Zużycie hamulców motocyklowych

Jako że hamulce to układ opierający spowolnianie motocykla na procesie tarcia, nieuchronnym efektem jest stopniowe zużycie. Szybko zużywają się klocki i  okładziny szczęk; znacznie  wolniej  tarcze i bębny (są  jednak narażone na uszkodzenia np. spowodowane naciskiem zużytych klocków ). Eksploatacji podlegają też uszczelnienia układu z płynem hamulcowym.

Aby układ działał poprawnie konieczna jest okresowa kontrola i wymiana zużytych części,najlepiej z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi tj. szczypce, kluczy czy rozpieraki.

Na stronie readytoride.com.pl znajdziesz  szeroką gamę elementów związanych z układami hamulcowymi motocykla oraz wszystkie niezbędne akcesoria dla motocyklistów!