- Kategorie
- Szukaj
-
Rozrząd i zawory
Rozrząd motocyklowy (układ rozrządu silnika) mówiąc najogólniej przyczynia się do tego, aby mieszanka paliwowo-powietrzna dotarła w odpowiednim momencie do cylindra. Steruje zaworami znajdującymi się przy cylindrach, decydując o czasie i natężeniu wprowadzanego do cylindra powietrza/mieszanki paliwowo-powietrznej, jak również jak długo wyprowadzane są z niego resztki spalania.
Jak to się przekłada na użytkowanie? Rozrząd steruje pracą zaworów wtryskowych i zaworów wydechowych. Im szybciej i dokładniej steruje, tym silnik osiąga większą moc i działa oszczędniej.
Właściwy montaż i działanie rozrządu to podstawa optymalnej pracy silnika - czasem nawet drobne błędy montażowe skutkują dużymi uszkodzeniami jednostki napędowej.
Rozrządw motocyklu, podobnie jak inne części, ulega zużyciu i wymaga wymiany. W jednośladach starszego typu zawory należy regulować co 6 000k m, a w motocyklach młodszych co ok. 12 000 km.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Waga | 0.15 kg. |
Budowa motocyklowego układu rozrządu
Układ rozrządu składa się z wałków, krzywek, systemu dźwigni oraz kompletu zaworów ssących i wydechowych. Podstawowym elementem układu rozrządu silnika spalinowego jest wałek rozrządu. Ten niepozorny metalowy pręt posiada krzywki, zakończenie przednie i koło zębate. Od położenia krzywki rozrządu sporo zależy. Podczas obrotu wałka sterującego zaworami, kształt krzywki ma ogromne znaczenie - warunkuje moment i czas, w który otwiera się konkretny zawór cylindra. Na długość wysunięcia zaworu może mieć wpływ, w zależności od budowy układu, promień mimośrodu i dodatkowo szklanki (posiadają je nowsze rozrządy motocyklowe) lub kształt dźwigni zaworowej.
W tym kontekście wyróżniamy 3 rodzaje silników:
- górnozaworowe z zaworami wiszącymi (OHV),
- z jednym wałkiem rozrządu (SOHC),
- z dwoma wałkami rozrządu ( DOHC).
Dwa wałki rozrządu sprzyjają dynamice, dlatego układ DOHC pojawią się w konstrukcjach o najwyższych mocach jednostkowych - czterosuwach, zarówno w „singlach”, jak i sześciocylindrowych..
Położenie wałków
Wałki rozrządumogą znajdować się z boku silnika (rozrząd OHV) lub w głowicy (SOHC/ DOHC). Wprawiają one pośrednio w ruch zawory, za pośrednictwem popychaczy czy systemu dźwigni. Szklankowe popychacze są bardzo popularne i dość tanie - luz regulowany jest tutaj przez płytki znajdujące się między szklanką a trzonkiem zaworu. Dźwignie natomiast posiadają specjalną śrubę regulującą luz, która znajduje się w miejscu styku z trzonkiem zaworu.
Wałek rozrządu a wał korbowy
Wałek rozrząduwspółdziała z wałem korbowym. Rolą wału korbowego silnika jest napędzanie wałka rozrządu. W trakcie jednego cyklu pracy silnika dochodzi do dwukrotnego obrotu wału korbowego i ma miejsce jeden obrót wałka rozrządu. W trakcie dwóch obrotów wału korbowego, następuje pełen cykl: wałek rozrządu otwiera zawory ssące i zamyka je, po czym otwiera zawory wydechowe i je zamyka.
Uszkodzony łańcuch rozrządu motocykla
Wałek rozrządujest połączony z wałem korbowym za pomocą łańcucha rozrządu lub pasków - w obu przypadkach kluczowy jest odpowiedni naciąg. Uszkodzenie lub nieprawidłowa praca tego elementu układu rozrządu skutkuje pogorszeniem pracy silnika i może powodować jego uszkodzenia, np. w wyniku niekompletnego usunięcia resztek po spalaniu mieszanki.
Co ile wymienia się rozrząd na łańcuchu?
Żywotność łańcuszka rozrządu zakłada się na 200-300 tys. km przebiegu. Łańcuch rozrządu najlepiej sprawdzać podczas każdej wymiany filtrów i oleju.
Koło zębate wałka rozrządu
Istotną częścią jest też koło zębate wałka rozrządu. Jego rolą jest sterowanie zaworami doprowadzającymi mieszankę do silnika. Układ napędza wspomniany wcześniej pasek zębaty lub łańcuch. Koło natomiast jest założone na wał korbowy i jest źródłem napędu dla kół wałków rozrządu.
Podczas wymiany paska lub łańcucha rozrządu należy przyjrzeć się kondycji kół na wałkach, ponieważ uszkodzenia powodują trudności z ustawieniem odpowiedniej synchronizacji faz rozrządu. Jakiekolwiek odkształcenia elementów czy np. zbytnie rozciąganie łańcuszka utrudnia utrzymanie dokładnej fazy rozrządu.
Elementy rozrządu
W naszej ofercie znajdziesz elementy układu rozrządu do wielu modeli motocykli, w tym wysokiej jakości wałki rozrządu, paski i łańcuchy oraz części tj. płytka zaworowa czy prowadnica łańcucha rozrządu.