Kiedy planujemy podróż zwłaszcza ze swoją drugą połówką, często pojawia się problem tego co należy zabrać ze sobą. Dlaczego jest to aż tak trudna rzecz do rozgryzienia. Powód jest bardzo prosty. Podróżując motocyklem miejsce, w którym można przechowywać rzeczy jest nie oszukujmy się bardzo mocno ograniczone. Duży i dobrze wyposażony motocykl posiada maksymalnie 3 kufry, które są dosyć pojemne ale niestety nie spakujemy do nich rzeczy tak jak do tradycyjnej walizki. Jak zatem przygotować się do podróży w jak najbardziej odpowiedni sposób? Wszystkie wskazówki niezbędne do prawidłowego przygotowania znajdziecie poniżej.

Najważniejsze dokumenty

Po pierwsze najważniejszą i niezbędną rzeczą o jakiej nigdy nie można zapomnieć są oczywiście wszystkie dokumenty. Do najważniejszych z nich należą:

-Dowód osobisty/paszport. W zależności od tego w jakim kierunku planujemy się udać podstawowym dokumentem jaki powinniśmy zawsze mieć przy sobie jest dowód osobisty lub paszport. Udając się w podróż za granice powinniśmy sprawdzić, w których krajach wymagany jest paszport, aby móc przekroczyć granicę. Bardzo ważne jest również to aby upewnić się czy dokumenty posiadają aktualne datę ważności. Należy pamiętać również o tym, że do niektórych krajów nie zostaniemy wpuszczeni jeśli data ważności naszego dokumentu jest krótsza niż 3 lub 6 miesięcy.

-Prawo jazdy. To również jeden z najbardziej istotnych dokumentów wymaganych przy podróżowaniu, zwłaszcza między krajowym. Aby uniknąć nieprzyjemnego zaskoczenia przed wyjazdem należy się upewnić czy w danym kraju wymagane jest prawo jazdy międzynarodowe (zwłaszcza w przypadku kiedy podróżujemy po za granice Unii Europejskiej)

-Dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym. Badanie techniczne pojazdu jest wymagane ze względów bezpieczeństwa pasażera, dlatego nie należy lekceważyć tego kroku będą posiadaczem jakiegokolwiek pojazdu.

-Ubezpieczenie OC oraz zielona karta, która jest wymagana w wielu krajach poza granicami Unii Europejskiej. Zielona karta wymagana jest w wielu krajach i informuje ona o tym, czy pojazd posiada aktualne ubezpieczenie OC w kraju,  w którym jest zarejestrowany.

-Karta EKUZ, która w razie nieszczęśliwego wypadku uprawnia Cię do skorzystania z pomocy lekarza, lub jest i to konieczne hospitalizacji za granicą.

-Gotówka oraz karty płatnicze. W większości krajów płatności bezdotykowe są już na zaawansowanym poziomie więc generalnie sama karta kredytowa powinna wystarczyć, ale jednak czasami jedyną opcją jest gotówka, dlatego należy pamiętać, aby zaopatrzyć się w walutę jaka panuje w kraju do którego docelowo zmierzamy, bądź przez które musimy przejechać.

Wszystkie dokumenty należy zabezpieczyć w odpowiedni sposób najlepiej ukrywając w pokrowcu do tego przeznaczonym. Z doświadczenia najbardziej polecamy do tego torbę marki LEOSHI, którą wyróżnia ilość zorganizowanych kieszonek, w których bardzo dobrze można rozplanować rozmieszczenie potrzebnych do podróży dokumentów jednocześnie będąc bardzo praktyczną i wygodną w użytkowaniu.

TORBA CZARA LEOSHI L20AC40

Sprawdzenie i przygotowanie mechaniczne motocykla do jazdy

Jednym z najważniejszych kroków jakie należy podjąć przed podróżą to oczywiście sprawdzenie stanu technicznego motocykla oraz jego odpowiednie przygotowanie do przemierzania długiej trasy. Aby zrobić to w odpowiedni sposób należy przestrzegać paru ważnych zasad, dzięki którym unikniemy nieprzyjemnych bądź nawet niebezpiecznych sytuacji. Oczywiście przygotowanie motocykla różni się w zależności od tego czy podróżujemy na zachód czy na wschód. Głównym powodem jest to, iż kierując się na zachód nie musimy się obawiać, iż w razie konieczności nie uzyskamy odpowiedniej pomocy, ponieważ w zachodniej części Europy zawsze można skorzystać z licznych serwisów. Udając się w bardziej wschodnie rejony Kontynentu Euro-Azjatyckiego należy liczyć się z tym, iż szanse znalezienie kompetentnego mechanika są znikome. Poniżej przedstawiamy listę niezbędnych kroków, o których nie należy zapominać przygotowując motocykl do podróży.

-Dobry akumulator, najlepiej aby był to największy dostępny w przewidzianej przestrzeni, zbudowany w technologii AGM. Jest to wręcz konieczne, ponieważ wraz z gabarytami rośnie pojemność. Źródło prądu musi być odporne na głębokie rozładowanie. Poniżej przedstawiamy akumulator, który możemy polecić z czystym sumieniem:  

AKUMULATOR WTX20-BS ( YTX20-BS ) ( GEL ) 12 VOL

-Zadbanie o sprawność hamulców motocyklowych to jedno z najbardziej kluczowych zadań jakie czeka Cię przed rozpoczęciem trasy. Jest to ważne głównie ze względu na bezpieczeństwo podczas jazdy. Nie da się ukryć, że bez hamulca daleko nie zajedziemy. Układ hamulcowy należy wypełnić świeżym płynem. Nie może on być starszy niż 12 miesięcy. Wyruszając w długą trasę należy mieć na uwadze, iż tarcze hamulcowe, które są w znacznym stopniu starte powinny zostać wymienione na nowe standardowe. Dlaczego standardowe a nie miękkie lub sportowe. Z bardzo prostej przyczyny miękkie poprawiają efekt hamowania ale niestety proces ich ścierania jest bardzo szybki natomiast sportowe nie nadają się do jazdy w każdych warunkach z uwagi na to, iż nie przepadają za wodą czy błotem. Świetnym wyborem będą zatem klocki marki BREMBO, które zapewniają perfekcyjne hamowanie niezależnie od warunków pogodowych. Klocki wręcz stworzone do dalekich wypraw.

BREMBO KLOCKI HAMULCOWE PRZEDNIE 07HO4507

-Wybierając opony na trasę asfaltową warto skorzystać z modeli przeznaczonych do turystyki. Cechują się one wyższą trwałością oraz lepszymi parametrami pracy na mokrych nawierzchniach. Nie zaleca się a wręcz zabrania używania opon sportowych na długie trasy autostradowe ze względu na to, iż warunki obciążeniowe zamieniają taką oponę w zdarte w środkowej części kwadraty. Polecamy:

OPONA VEE RUBBER 3.25-16 VRM 094

-Kolejnym krokiem jest sprawdzenie stanu napędu łańcuchowego. Najlepiej, aby takiej kontroli dokonał doświadczony mechanik (chyba, że sami posiadamy wiedzę praktyczną i teoretyczna). W razie wątpliwości lub kiedy opinia mechanika wskazuje na to, iż łańcuch nie spełnia wszystkich wymogów należy niezwłocznie dokonać wymiany. Wyruszając w podróż warto zaopatrzyć się w odpowiednia ilość dobrego i sprawdzone smaru do łańcucha. Poniżej przedstawiamy wam propozycję smarów, którym my zaufaliśmy bezgranicznie.

Jeden z popularniejszych i w bardzo przystępnej cenie:

CX80 MOTO CHAIN SMAR MOTOCYKLOWY

 

-Linki sprzęgła i przepustnicy. Warto skontrolować je przed wyjazdem, natomiast ze względu na to iż nie są one wielkich rozmiarów można zabrać komplet zapasowych ze sobą w podróż.

JR LINKA SPRZĘGŁA YAMAHA YFM 660 RAPTOR '01-'04 L3950271

-Kontrola silnika oraz sprzęgła. Bardzo istotny krok, o którym nie należy zapominać. Należy dokładnie przyjrzeć się silnikowi w celu zdiagnozowania ewentualnych wycieków. Jakiekolwiek symptomy niewłaściwego funkcjonowania sprzęgła kwalifikują je do przeglądu. Niestety uszkodzone sprzęgło, na skutek dodatkowego obciążenia będzie pogłębiało swoje defekty.

Zestawy naprawcze

Podróżując w dalekie trasy warto wyposażyć się w podstawowe narzędzia, które pomogą nam w razie niechcianych usterek. Co warto zabrać a co nie koniecznie? Ilość zabranych narzędzi jest uzależniona od tego w jakim kierunku planujemy się udać. Należy mieć na uwadze fakt, że gdy podróżujemy na wschodnie tereny Europy czy Azji spotkanie kompetentnego mechanik, który byłby w stanie pomóc nam przy usterce kiedy sami nie mamy odpowiedniego doświadczenia, graniczy nie rzadko z cudem. Europa zachodnia i Środkowa diametralnie różni się od Europy Zachodniej oraz Azji jeśli chodzi o częstotliwość występowania punktów, w których można by było liczyć na pomoc mechanika. Dlatego udając się na Zachodnie terenu Europy w zupełności wystarczy podstawowy sprzęt taki jak:

-Zestaw podstawowych narzędzi i kluczy, które przydadzą się w waszym motocyklu – oryginalne zestawy nie zawsze są wystarczające,

-Zapasowe żarówki i bezpieczniki – nie wiadomo kiedy mogą się przepalić, w niektórych Państwach są obowiązkowe przy kontroli drogowej,

BOSMA ŻARÓWKA 12,8V 50W

-Opaski zaciskowe „trytytki” – rzecz, która powinna być na standardowym wyposażeniu motocykla,

-Taśma izolacyjna/naprawcza, 



TAŚMA IZOLACYJNA DUŻA CZERWONA

-Zestaw naprawczy do kół z CO2

-Smar do łańcucha 



CX80 MOTO CHAIN SMAR MOTOCYKLOWY

-Olej silnikowy na ewentualną „dolewkę”

-Kamizelka odblaskowa – będziesz lepiej widoczny, obowiązkowo wymagana w niektórych Państwach, 



BEZRĘKAWNIK ODBLASKOWY LEOSHI L-XL 60/70

-Latarka – preferujemy latarkę czołową. 




Czapka z wbudowaną latarką NEO TOOLS

Z uwagi na to, iż miejsce w kufrach bądź plecakach jest nieco ograniczone, nie zabieramy ze sobą całego warsztatu, ale tylko najpotrzebniejsze rzeczy.

Apteczka i lekarstwa

Ważnym krokiem w odpowiednim przygotowaniu się do podróży jest zabranie ze sobą apteczki oraz lekarstw. Warto mieć przy sobie swoje sprawdzone lekarstwa oraz rzeczy potrzebne do udzielenia sobie lub komuś pierwszej pomocy w razie zaistniałej potrzeby. Co powinno znajdować się w takiej apteczce? Przedstawiamy najważniejsze medykamenty.

-Środki przeciwbólowe – warto mieć przynajmniej dwa rodzaje z różnymi substancjami aktywnymi

-Leki przeciwgorączkowe – najlepiej  wybrać takie, które mamy już przetestowane. Wówczas mamy pewność, że w razie potrzeby nam pomogą.

-Smecta, krople żołądkowe – naszym zdaniem najlepsze na wszelkiego rodzaju dolegliwości związane z przewodem pokarmowym. W podróży często zatrzymujemy się w restauracjach, barach. Próbujemy nowych smaków co nie zawsze pozytywnie wpływa na nasz układ pokarmowy.

-Środki odkażające – np. Octenisept. Należy zawsze mieć przy sobie środki odkażające, ponieważ jest to pierwsza pomoc w sytuacji powstania rany. W razie głębszego uszkodzenia warto wybrać się do najbliższej przychodni lecz w tym czasie najlepsza pierwszą pomocą może okazać się właśnie środek odkażający, który zapewni oczyszczenie rany.

-Kremy z filtrem UV zwłaszcza kiedy planujemy podróż latem w zachodnią część Europy. Tamtejsze kraje cechują się występowaniem upałów. Aby uniknąć poparzeń warto sięgnąć po dobry krem z filtrem.

-W apteczce alergika nie może zabraknąć swoich leków przeciwhistaminowych oraz adrenaliny.

Oprócz wyżej wymienionych rzeczy należy zapakować jeszcze odpowiednią ilość ubrań ograniczając się już tylko do takich koniecznie potrzebnych, gdyż jak już wyżej wspomnieliśmy miejsce w bagażnikach jest mocno ograniczone. Podsumowując, warto przyłożyć się do odpowiedniego przygotowania motocykla przed podróżą, aby czerpać jak najwięcej przyjemności z przemierzania długich tras.